Stop je bescheidenheid (een beetje)

Misplaatste bescheidenheid. Ik zie het regelmatig bij mijn klanten. En ik bots er zelf ook nog tegen. Een voorbeeld: mijn klanten zijn meestal écht tevreden over hun loopbaanbegeleiding. En toch voel ik schroom om daar volop mee uit te pakken. Misschien kan mijn aanpak jou ook verder helpen.

Om even met mezelf te beginnen: mijn klanten vinden mij een goeie loopbaanbegeleider. Dat weet ik omdat ik het gevraagd heb: de scores variëren van 91% (positieve effecten, voldeed aan verwachtingen) naar 96% (deskundigheid) tot zelfs 99% (ik zou deze loopbaanbegeleiding aanraden). Heel goed dus. En toch voel ik me wat blozen als ik dat zeg of neerschrijf. 

Tegelijkertijd weet ik heel goed dat het belangrijk is om dit te vertellen: waarom zou een nieuwe klant anders voor mij kiezen?

Hetzelfde geldt ook voor jou. Bij sollicitaties bijvoorbeeld: waarom zou iemand je aannemen als je maar “matig” bent. Of als je niet genoeg gewaardeerd wordt op het werk: misschien wordt je niet genoeg gezien – ook je baas heeft het druk. Wees dus duidelijk en eerlijk over je eigen bijdrage – daarom heb je nog geen dikke nek.

Mijn geheim hiervoor is wat flauwtjes: doen. Durven springen, ook al voelt het onwennig. Da’s eigenlijk waar het op aan komt.

Maar niet zomaar. Je merkt dat mijn voorbeeld hierboven heel concreet is, met de percentages erbij. Dat kan jij ook. Gebruik concrete voorbeelden met de relevante details: problemen die jij hebt helpen oplossen, geslaagde projecten, mooie initiatieven. Je mag gerust zeggen dat je niet alles alleen gedaan hebt, maar praat toch vooral over jezelf – driekwart van de tijd bijvoorbeeld.

Oefenen helpt ook: ik heb deze tekst al enkele keren herschreven. Denk dus al eens na over wat je gaat zeggen. Of nog beter: vertel het tegen iemand en vraag eerlijke feedback. Als klanten dat bij mij doen hebben ze soms 3-4 pogingen nodig voor het goed zit. 

Als je het echt weinig positiefs kan opsommen mag je gerust een hulplijn inroepen. Vraag anderen waar je goed in bent. Of probeer zelf wat afstand te nemen: welke positieve feedback zou je jezelf geven als baas? Ook daar help ik klanten bij.

En de minder positieve kanten? Tel die eventueel bij het kwartje “praten over anderen”. Wat nuanceren kan geen kwaad, maar niet te veel.

Nu is het aan jou om te oordelen: heb ik een dikke nek omdat ik dit voorbeeld gebruikt heb? Als je ‘ja’ zegt gaat dat een beetje pijn doen. Maar ik overleef het wel. En datzelfde geldt ook voor jou!

Meer weten over loopbaanbegeleiding? Lees gerust verder op deze site, of maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: